Blanco Text

Social Responsibility is ook hot op Graphic Design Festival Breda

img-blanco-blog-mural.jpg


Het tweejaarlijkse Graphic Design Festival Breda is een visuele ontdekkingstocht langs exposities, films, lezingen en tours op een aantal bijzondere plekken in Breda. Hier moesten wij natuurlijk bij zijn! Niet alleen omdat dit in de aard van het creatieve beestje zit, maar ook omdat Bureau Blanco zich beweegt in het sociale domein. Ons doel is taboes in de samenleving (zoals overgewicht) bespreekbaar te maken en gedrag structureel te veranderen. Met dit in ons achterhoofd lieten wij ons inspireren door andere designers die ook hun social responsibility nemen.

 

We begonnen onze tocht met een bezoek aan het Moti museum waar we de expositie zagen over beeldcultuur. Deze expositie presenteert een actueel verschijnsel in ons leven: de hype. (http://planethype.net/) wat vandaag besproken wordt, blijkt morgen weer achterhaald in een wereld die steeds meer draait om media en het delen van beelden. We kennen hier allemaal de voorbeelden van: de Ice Bucket Challenge, Je suis Charlie, de Harlem Shake. Hypes beheersen ons leven en onze media. Hoe groot of klein ze zijn maakt niet uit.

 

img-blanco-blog-planet-hype.jpg

 

We vervolgden de tocht langs imposante muurschilderingen van grafisch ontwerpers, street artists, typografen en illustratoren en een openbare expositie waar ontwerpers de vraag ‘What do you do?’ beantwoordden met een poster. Wat daar mooi bij aansloot, was ‘Resolute: Design changes’. Deze expo onderzocht hoe ontwerpers omgaan met hun sociale verantwoordlijkheid, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van producten voor onze klanten. In de expositie werden de meest uiteenlopende onderwerpen tentoongesteld. Sommige komisch en heel herkenbaar en andere recht voor zijn raap en confronterend, zoals dat van de Amerikaanse ontwerper Ji Lee. Met ‘Bubble Project’ (2002) plakte hij 50.000 stickers in de vorm van tekstballonnen op opdringerige advertenties die volgens hem een negatief effect hebben op de kwaliteit van ons leven. De ‘bubbles’ transformeerden de advertenties in een publiek dialoog. Dit leverde hilarische en sterke teksten op maar ook wisten de ‘bubbles’ zware maatschappelijke thema’s samen te vatten.

 

img-blanco-blog-bubble-project.jpg

 

Designers zoeken de grens op en stellen zware maatschappelijke problemen aan de kaak op grappige, misschien op het eerste gezicht ongepaste wijze. Dat dit het gewenste effect oplevert bewijzen de projecten waarmee we onze ontdekkingstocht afsloten.


img-blanco-blog-what-do-you-do.jpg


Zo brengt Teun Castelein uit Nederland met een fictief verkoopfilmpje het gesprek op gang over de barre omstandigheden waarin bootvluchtelingen verkeren.


Bij het project van Sue Amsterdam & Dog Pony (allebei uit Amsterdam), kwam het ‘’probleem’’ uit een andere hoek. Op hilarische wijze vonden zij het medicijn tegen alle luxeproblemen. De First World Problem Store heeft een pil voor alles. Als je bijvoorbeeld geen idee hebt wat je moet aantrekken, dan is dat zo maar even opgelost met dit pilletje. De opbrengst van deze pillen gaat naar Aids Fonds om medicatie voor aidspatiënten toegankelijker te maken. Pillen voor pillen dus!


Wij waren verrast door de vele raakvlakken die onze dagelijkse activiteiten bij Blanco hebben met het werk dat wij zagen op het Graphic Design Festival Breda. Geïnspireerd vertrokken wij weer uit het Zuiden. Houdoe en bedankt!

img-blog-break.png

A blog by Sanne Meijer

 

blanco-sanne-meijer.png

img-blog-break.png