Over

De gemeente Haarlem zet in op betere afvalscheiding. Door afval goed te scheiden, kunnen we grondstoffen hergebruiken. Afval wordt dan een grondstof voor een nieuw product. De hoeveelheid restafval in Haarlem is nu 213 kg per inwoner per jaar. De gemeente Haarlem wil deze hoeveelheid drastisch verminderen. Er komen meer containers voor verschillende afvalsoorten op straat en aan huis, zodat inwoners grondstoffen gescheiden kunnen inleveren en de hoeveelheid restafval verminderd. Want, elke kilo telt.


Vraag

Ontwikkel een vervolgcampagne 2020-2021 op de campagne ‘Wij Haarlemmers scheiden ons afval’ die gericht is op het bouwen aan een positieve associatie met afval.


Resultaat

Afval scheiden is na 3 jaar campagne voeren algemeen bekend bij de Haarlemmers. De volgende stap is dat zij het ook met (meer) plezier gaan doen. Dus van ‘moeten’ naar ‘willen’. Om iemand gemotiveerd te krijgen in afval scheiden richt de campagne ‘Elke Kilo telt!’ zich op het verhogen van de intrinsieke waarden. Het ervaren van plezier of voldoening in afval scheiden, het zelf geïnteresseerd raken in afval scheiden.

De mens heeft drie basisbehoeften, namelijk autonomie, competentie en verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften worden bevredigd dan is de mens gemotiveerd, dit wordt de zelfbeschikkingstheorie genoemd.
De door Bureau Blanco ontwikkelde campagneboodschap ‘Elke kilo telt!’ in combinatie met de kleuren van de afvalstromen en bijbehorende afbeeldingen in de communicatie-uitingen richten zich op de competentie van de mens. Hiermee geven wij de burger het idee dat zij zelf afval kan scheiden en dat iedere bijdrage telt.

De vraag die wij stellen ‘Telt jouw afval al mee?’ geeft de burger het idee dat zij invloed heeft op het proces en de vrijheid heeft afval te scheiden naar eigen inzicht. Verbondenheid spreekt uit het feit dat burgers erbij horen in de boodschap ‘Wij Haarlemmers scheiden ons afval’.

Op reclameborden, in advertenties en online zullen de opvallende en kleurrijke campagnebeelden en
campagneboodschappen de komende tijd te zien zijn.

 

De voorjaarscampagne ‘Elke Kilo Telt!’ gaat om informeren en activeren

Informeren: aansprekende campagne-uitingen die tot de verbeelding spreken via een vraag.
Activeren: inspirerende acties die Haarlemmers zullen motiveren tot actie, gericht op de zintuigen.

  • Neus: In Geuren en Kleuren;

  • Oren: De Geluiden van Afval;

  • Ogen: De Beelden van Afval.

IN GEUREN EN KLEUREN - raad jij de geur van afval?

In Geuren en Kleuren - afvalscheiding campagne

Diverse acties gericht op het prikkelen van zintuigen is een belangrijk onderdeel van de campagne ‘Elke Kilo Telt’. Met als start: de geuren en kleuren actie! Herken jij de 'afvalgeur' van koffie, de krant of van bier...?

Op het 2-daags evenement speciaal rond Vaderdag, werden mensen in de Haarlemse binnenstad uitgenodigd via Facebook events en advertenties om hun reukzin te testen. Speciaal voor Vaderdag is er een luxe parfumhoutje ontwikkelt die je in je auto kan ophangen of plaatsen.

De Geluiden van Afval - Raad jij het geluid?

De Geluiden van Afval - spaarnelanden afvalscheiding

Na het succes van de geuren en kleuren van afval is de volgende activatie gericht op de geluiden van afval. Hoe scherp zijn jouw oren? Weet jij bijvoorbeeld hoe het klinkt als je een flesje opendraait of herken je het geluid van een papierversnipperaar? Dan dagen wij je de komende 3 weken uit!

We hebben verschillende geluiden opgenomen die allemaal iets met afval te maken hebben. Het is aan jou om te vertellen wat je hoort. Laat je gegevens achter en maak kans op een van de drie supersize versies van het Haarlems Huisparfum.

 

De Beelden van afval - Raad jij de beelden van Afval?

De laatste activatie duurt 3 weken en is gericht op de beelden van afval. Hoe scherp zijn jouw ogen? Herken jij in de blowups welke product wij zoeken én weet jij bij welke afvalstroom deze hoort? Dan dagen wij je uit!

We hebben verschillende beelden uitvergroot die allemaal iets met afval te maken hebben. Het is aan jou om te vertellen wat je ziet en in welke bak het thuishoort. Ook nu maak je weer kans op het Haarlems Huisparfum.

informeren

De Najaarscampagne ‘Elke Kilo Telt!’ gaat ook om de bewoners in beeld en activeren

Bewoners: vanuit alle wijken in Haarlem is één ‘ambassadeur’ op de foto gezet. Dit zijn ambassadeurs die zich allemaal op een manier inzetten voor afvalscheiding in Haarlem. De bewoners komen groot in beeld tijdens de najaarscampagne, op abri’s, advertenties, online banners en bij de activaties.

 

Activeren van de bewoners

Inspirerende acties die Haarlemmers zullen motiveren tot actie, gericht op de zintuigen.

  • Win een Greenticket;

  • Wat vind jij belangrijk? Schrijf het op de Wensmuur;

  • Raad de kilo’s plastic.

 

scheid je GFT en vind een Greenticket

Van 31 mei t/m 11 juni maken de bewoners kans op het vinden van een ‘Greenticket’. Bij het binnenhalen van je GFT-container kan je zomaar een ‘Greenticket’ vinden. Bij een ‘ondergrondse’ container kan je zomaar verrast worden door een medewerker van Spaarnelanden met een ‘Greenticket’. Met de ‘Greenticket’ kan je een mooie design afvalbak kiezen op een speciaal hiervoor ontwikkelde website.

Speciaal voor deze actie heeft Bureau Blanco green graffiti ingezet. Te zien door heel Haarlem.

 

Wensmuur - wat telt er voor jou?

Waarom scheid jij afval? Heb je een wens rondom afval scheiden of een goede tip? Schrijf het op de container, maak een foto en deel deze foto op social media #Elkekilotelt

 

Ambassadeurs

Op de zijkant van de container zijn persoonlijke verhalen van 4 ambassadeurs te lezen.

 

 Raad de kilo’s en win!

Op de andere zijde van de container kan je een mooie prijs winnen door de hoeveelheid kilo’s plastic, blik en drinkpakken (PBD) te raden. Scan de QR code en laat je antwoord en gegevens achter op de website. HINT: het aantal kilo’s PBD in de container staat gelijk aan het gescheiden PBD-afval van 36 huishoudens per jaar.

Vond je dit inspirerend? bekijk dan ook ons meest recente werk...

kan jouw merk ook wat kleur gebruiken?

Een make-over, een complete restyle of een upgrade nodig?
John van der Kroon kan je alles vertellen over de Blanco-aanpak.
Wees gerust, hij is heel aardig.