Interventieprogramma's 2.0

Meer dan 10.000 Amsterdamse woonruimtes bieden zich aan op verhuursite Airbnb. Van een kamer voor een paar tientjes tot een woonboot of luxe loft helemaal voor jezelf, de toerist mag het zeggen. In een paar jaar tijd veranderde Airbnb de manier waarop we slapen in den vreemde totaal. Hotels kijken lijdzaam toe. Het aanbod op de site heeft dat van de grootste hotelketens ruim ingehaald.

Airbnb is misschien wel het bekendste voorbeeld van hoe je, geholpen door technologie, in korte tijd een branche op zijn kop kunt zetten. Maar de creatieve industrie doet meer sectoren op hun grondvesten schudden. Uber jaagt de taximarkt de stuipen op het lijf en door Peerby zagen we in dat het onzin is een decoupeerzaag aan te schaffen als je die ook kunt lenen. Nu is het de beurt aan interventieprogramma’s. Ook hier gaat het om het beïnvloeden van gedrag, zoals dat van kinderen met de hulp van opvoedprogramma’s of mensen met overgewicht in een obesitas-interventieprogramma.

Het kan effectiever

Een interventieprogramma timmer je niet zomaar in elkaar; aan de ontwikkeling gaat vaak jarenlang onderzoek vooraf. De programma’s zijn bewezen effectief, maar om niet achterop te raken moeten ook interventieprogramma’s op de schop. Zo dat ze nóg effectiever worden. En ze kunnen hun voordeel doen met drie belangrijke ontwikkelingen binnen de creatieve sector: 

01. Gedragswetenschap is heel normaal geworden binnen de creatieve sector

De Fogg Behavior model, de theorieën van professor Cialdini; communicatieprofessionals hebben er de mond van vol tegenwoordig. Want we raken er steeds meer van overtuigd dat niet het rationeel denken, maar ons onderbewustzijn bepaalt wat we doen. Heel bewust stemmen we content, design en technologie al op elkaar af, zodat we de bezoeker van een website precies op het juiste moment weten te triggeren.

Nu we als creatieven steeds meer kennis van gedragswetenschap hebben, kunnen we ook een steeds grotere rol spelen bij het wel of niet slagen van interventieprogramma’s. We weten immers precies hoe we de inhoud het beste kunnen vertalen en de deelnemers kunnen aanzetten tot het veranderen van hun (ongewenste) gedrag.

02. Digitale technologie is steeds vaker het begin van een idee

86% van alle 12-jarigen in Nederland bezit een Smartphone. Uit een onderzoek van NOS Jeugdjournaal en No Ties onder 500 kinderen bleek bijna eenzelfde percentage kinderen thuis een tablet te bezitten. Smartphones, tablets, laptops en de Apple watch; het zijn stuk voor stuk apparaatjes bomvol informatie die je op ieder moment kunt activeren. En we nemen de mogelijkheden die ze ons bieden maar wat graag mee in onze ideeën.

Met software op een mobieltje kun je tegenwoordig met 85% zekerheid vaststellen of iemand depressief is of niet. De app Purple Robot herkent de gedragingen die duiden op een depressie. Digitale technologie helpt ook bij het veranderen van gedrag. Het product Drop (Getdrop.com) helpt mensen realtime bij het maken van een recept met behulp van een iPad en een weegschaal. Makkelijk voor de gebruiker maar tegelijkertijd voer voor wetenschappers. Die kunnen met de opgediende informatie het recept van hun interventieprogramma tegen obesitas weer verbeteren. Of wat dacht je van The Kitchen Safe, een digitaal slot op je koektrommel. Handig voor wie wil afvallen maar ook als je wilt voorkomen dat je kind de hele dag naar een scherm tuurt.

03. We meten steeds meer

Alles wat digitaal is, kun je meten. En met de informatie die dat oplevert, kunnen we websites, apps of producten nog beter maken. Geen webpagina van een groot bedrijf gaat meer live zonder A/B-test, het simultaan vergelijken van twee bijna identieke pagina’s. Zo weten ze al van tevoren of de doelstellingen gehaald worden. Niet spannend, wel heel handig. Wat nog meer handig is: met zo’n test weet je meteen of het de content, het design of de technologie is waar je nog een slag in moet slaan. Dankzij nieuwe meettechnologieën hebben we continu in de gaten wat goed en fout gaat. Zo kunnen we producten of programma’s steeds verder verbeteren.

Dat de combinatie van meten en nieuwe technologieën onnoemelijk veel nieuwe mogelijkheden schept, bewijst ook dit filmpje.

Interventieprogramma’s 2.0

Interventieprogramma’s kunnen door de nieuwe ontwikkelingen bijna helemaal in de revisie. En als creatieven worden wij steeds eerder bij de ontwikkeling van deze programma’s betrokken. Wij hebben immers de tools in handen om programma-inhoud op een andere manier te presenteren, en te ontwerpen vanuit de essentie: het veranderen van gedrag. Sterker nog, we kunnen de branche in korte tijd op zijn kop zetten. Je zou het bijna een interventie noemen.